התיק של ינון

מניות הנט-נט שיהפכו אתכם לעשירים

22/03/2009 • ינון אריאלי

בנג’מין גראהם, מי שנחשב כאבי השקעות הערך, הוא המשקיע שהצליח לנצח את השוק לאורך התקופה הארוכה ביותר בהיסטוריה. ברב המכר שלו, המשקיע האינטליגנטי, הוא תאר את אחת משיטות ההשקעה הרווחיות ביותר שלו, המתבססת על קניית מניות של חברות הנסחרות בהנחה משמעותית לשווי הנכסי הנקי השוטף שלהן (Net current asset value), או בקיצור שווי נט-נט (Net-net value). שווי הנט-נט, כפי שהגדיר אותו גראהם, מחושב על ידי חיבור המזומנים ושווי המזומנים ביחד עם 75% מחשבונות הלקוחות ו- 50% מהמלאי, והחסרת כל התחייבויות החברה.

גראהם חיפש חברות ששווי השוק שלהם נמוך משני שלישים משווי הנט-נט שלהן. במילים אחרות, לא רק שהן זולות, המשמעות היא גם שכל הרכוש הקבוע, המוניטין, ושאר השקעות לטווח ארוך של החברות הללו, ניתנים למעשה בחינם. גראהם לא היה בטוח כי החברה אכן תצליח לגבות את כל חשבונות הלקוחות או למכור את המלאי על פי השווי הנוכחי שלו לפני שתשלם את התחייבויותיה לספקים ולנושים אחרים, ולכן הוא התחשב רק בחלק מהנכסים השוטפים ולא בכולם. הוא גם התחשב בעובדה, שאם השוק מתמחר את החברה במחיר כה נמוך, בהחלט ייתכן כי משהו אינו עובד טוב בפעילותה, ולכן הוא היה מעוניין במרווח ביטחון גדול מספיק, במקרה שמשהו אכן ישתבש.

גישה זו מקטינה לכן מאוד את הסיכון, משום שגם אם החברה תכשל, ואפילו תפשוט רגל, מחזיקי המניות שלה יחזירו את השקעתם במקרה הרע ביותר, ואף ירוויחו כסף ממכירת נכסיה במקרה הפחות טוב. גראהם סבר, בצדק, כי נבון להחזיק במספר גדול יותר של חברות שכאלו, משום שלחלק נכבד מהן לא נראית תחזית אופטימית מידי לעתיד הקרוב. יחד עם זאת, 90% מהחברות שהחזיק גראהם לאורך 35 שנות השקעה רצופות, הניבו תשואה חיובית. גם מחקרים אחרים שנערכו לאורך השנים, הוכיחו כי החזקה של מגוון מניות נט-נט שכאלו, עתידה לנצח את השוק.

החסרון של השיטה, הוא שמניות נט-נט הן נדירות למדי בימים רגילים. אולם, הן צצות כמו פטריות אחרי הגשם לאחר ירידות חדות בשוק, ובימים אלו יש לא מעט מניות כאלו, שעשויות להיות השקעה רווחית מאוד עבור משקיעים רציונליים וסבלניים, שאינם מפחדים ללכת נגד הזרם. גם בין החברות הישראליות, יש כמה מניות נט-נט מעניינות שכדא לשים אליהן לב.

דוגמאות לחברות ישרלאיות כאלו הן חברות קטנות יחסית כמו תאת תעשיות, תאת טכנולוגיות, קמטק, ויליפוד, מובייל מקס, מיקרונט, שמיר מזון וגו.די.אם.

חשוב לזכור כי לא כל החברות הללו צפויות להיות השקעה רווחית, ולכן אם החלטתם להשקיע בחברות נט-נט, הקפידו להחזיק מגוון גדול יותר של מניות, בחנו את יציבות הרווחים שלהן, את תחזית הצמיחה העתידית, ובעיקר, וודאו כי החברה אינה צפוייה לדווח על מחיקות משמעותיות כלשהן בערכם של נכסים שוטפים מסויימים.

גילוי נאות: מחזיק רק את תאת טכנולוגיות בתיק האישי שלי..

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X