התיק של ינון

מנית יתר שעדיין לא אמרה את המילה האחרונה

22/02/2013 • ינון אריאלי

זאת עובדה מוכרת שמדדי מניות של חברות קטנות מניבים תשואות גבוהות יותר מאלו של החברות הגדולות. בין הסיבות לכך אפשר למנות את פוטנציאל הצמיחה הגדול יותר של החברות הקטנות, את התיאבון שלהן להתרחב וגם את המוטיבציה של מנהלי החברה להוכיח כי הם יכולים להתחרות במגרש של הגדולות. למרות זאת, כשמשווים את תשואת מדד היתר למדד ת”א 25 או 100, מגלים פער משמעותי, דווקא לטובת החברות הגדולות. כיצד זה ייתכן?

כנראה שהסיבה העיקרית נעוצה בכך שמרבית המשקיעים, ובוודאי המשקיעים המוסדיים, מתעלמים ממניות היתר, בעיקר משום מחזורי המסחר הנמוכים. אולם, עבור משקיעים קטנים יותר שמוכנים להתפשר על רמת הסחירות בשביל לקנות מציאות של ממש, היתר הוא מקום מצוין.

נראה כי בתקופה האחרונה מדד היתר סוף-סוף מתחיל לסגור את פער התשואה שנפתח בינו לבין המדדים המרכזיים. ועדיין, אם תסתכלו על חמש השנים האחרונות, תראו שמדד היתר 50 עדיין מפגר ביותר מ- 20% אחרי מדד ת”א 25, ולכן סביר להניח שלמניות הקטנות יש עוד הרבה מקום לעלות.

דוגמא טובה, היא חברת אמנת, ששמה הגיע לכותרות לא מזמן בעקבות התקלה במערכות המחשוב מטעמה בפריימריס של הליכוד. אמנת עוסקת בפיתוח תוכנות מחשב, ייעוץ, תכנון ויישום פרויקטים בהנדסה, תעשיה, ניהול ומשאבי אנוש, משקיעה בנדל”ן, ושולטת בחברת בדיקות התוכנה “טסנת”.

כמו חברות אחרות מהתחום, גם היא הייתה אמורה להיות מושפעת מההאטה הכלכלית בעולם ובמיוחד באירופה ומהתגברות התחרות בענף. למרות זאת, בזכות היערכות חכמה, התבססות על חוזים ארוכי טווח ופריסת מגוון הפעילויות של הקבוצה על פני הגלובוס, היא הצליחה לשמור על צבר ההזמנות העיקרי וארוך הטווח שלה ואף להשיג שיפור ברבעון האחרון בהשוואה לתוצאות מלפני שנה. מדובר בעלייה קלה של כ- 3.5% בהכנסות ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון המקביל, בעיקר הודות לעליה בהיקף הפעילות במגזר הייעוץ, ניהול פרויקטים ולוגיסטיקה. נראה גם שהחברה מתחילה לשוב לרמות רווחיות השיא שהיא הציגה ב- 2006-2007, כך שרווח נקי של מעל 16 מיליון שקלים ב- 2013 לא נראה חלום רחוק מידי. למי שאוהב מכפילים (ואני לא חסיד גדול של זה), המשמעות היא מכפיל רווח של 5.25, נמוך מאוד בהשוואה לממוצע במגזר.

גם מבחינה פיננסית היא נראית מעולה. בקופה יש לאמנת 68 מיליון שקלים מול פחות מ- 4 מיליון שקלים של חובות. למעשה, יתרת המזומנים של החברה וחשבונות הלקוחות שלה (כמה שחייבים לה לקוחותיה) מסתכמים ב- 172 מיליון שקלים, הרבה יותר מכל התחייבויותיה, המסתכמים ב- 115 מיליון בסך הכול. במילים אחרות, מדובר בחברה יציבה למדי שיכולה לממן את כל פעילותה באמצעות הונה העצמי וללא הזדקקות למימון זר.

בנוסף, החברה גם נדיבה מאוד בדיבידנדים למשקיעים. ב- 12 החודשים האחרונים היא חילקה דיבידנדים שהניבו תשואת דיבידנד של 6.5%. בשורה התחתונה, בהנחה שהחברה תצליח לפחות לשמר את רמת ההכנסות והרווחיות הנוכחית בשנה הקרובה, המניה תהיה חייבת לעלות לתמחור הגיוני יותר.

פרט לאמנת יש עוד מניות יתר אטרקטיביות רבות נוספות. למשל, ארית תעשיות, ויליפוד, דורי בניה ועוד. כולן נסחרות במכפילים נמוכים, מציגות רווחיות טובה גם בתקופה האחרונה בה המשק הישראלי מאט, ונראות מעניינות להשקעה.

* * *

תקנות הייעוץ הכללי של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, אולם אתם מוזמנים לפנות אלי באמצעות המייל. הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, ויש לו עניין אישי במניות שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X