התיק של ינון

מנית ספין-אוף שכדאי להכיר

30/08/2009 • ינון אריאלי

זה לא סוד שמניות של חברות ספין-אוף (דיווידנד בעין בעברית), חברות שהופרדו מחברת האם וחולקו כמעין דיבידנד למחזיקי המניות של חברת האם, הן מקום מצוין למצוא בו מניות שינצחו את השוק. הרצון של מקבלי מניות הדיבידנד הללו להיפטר מהן, אפשרויות הצמיחה הרבות יותר העומדות בפני החברה לאחר הפרידה מכבלי חברת האם, והאנונימיות הכמעט מוחלטת שלהן מפני אנליסטים ומרבית המשקיעים בשוק, הן בין הסיבות העיקריות לכך. אמנם, אי הוודאות בהערכת השווי האמיתי של חברת הספין-אוף ערב ההפרדות מחברת האם, היא גדולה יותר מאשר בחברות וותיקות, משום שהנתונים הפיננסים שלה ידועים רק באופן חלקי. אבל, במסמך ההיפרדות (Form 10) מופיעים למעשה כל הנתונים שבאמצעותם יכול משקיע חרוץ לבחון את האטרקטיביות של החברה ולתמחר את המניה.

מנית ספין-אוף מעניינת שהחלה להיסחר בארה”ב ממש לאחרונה, היא Seahawk Drilling (HAWK). חברת ביצוע קידוחי הגז והנפט לעומקים רדודים, Seahawk Drilling, הופרדה מחברת האם Pride International (PDE), שהחליטה להתרכז רק בפעילות הקידוח לעומקים גדולים. בניגוד למרבית מקרי הספין-אוף, הפעם, Pride לא תמשיך להחזיק אף חלק מ- Seahawk לאחר ההפרדות. היתרון הוא בעצמאות הרבה יותר שיינתן לחברה, והחיסרון הוא ש- Pride גם לא תמשיך לתמוך ב- Seahawk. אולם, שוב בשונה ממקרה הספין-אוף הממוצע, Seahawk תצא לעצמאות ללא חובות כלל. היא אפילו תקבל מתנת פרידה נדיבה של 85 מיליון דולר מחברת האם.

כמה שווה החברה

ירידת מחירי הגז לשפל של פחות מ- 3 דולר לאלף רגל מעוקב, מחיר בו נסחר הגז לפני 7 שנים, צמצמה מאוד את מספר פרויקטי הגז בארה”ב ובמפרץ מקסיקו, שם מתבצעת מרבית פעילות החברה, ופגעה באופן ניכר ברווחיה לאחרונה. לפי נתוני הפרופורמה, הכנסות החברה לרבען הראשון של 2009 הצטמקו ל- 90 מיליון דולר ורווח נקי של 22 סנט למניה (לפי 11.6 מיליון מניות נסחרות). רק לשם ההשוואה, ההכנסות השנתיות של 2008 הגיעו כבר ל- 553 מיליון דולר ורווח של 8.9 דולר למניה. אם אתם בעניין של מכפילים, החברה נסחרת בעת כתיבת שורות אלו במחיר של 23.55 דולר (או שווי שוק של 273 מיליון דולר), שמשקפים לה מכפיל מכירות של כ- 0.75 ומכפיל רווח של כ- 26, על סמך התוצאות של הרבעון הראשון של 2009. לא זול. החברה גם מעריכה הוצאות רכישת רכוש קבוע (capital expenditures) של כ- 20 מיליון דולר לשנת 2009, מה שיוביל אותה לתזרים מזומנים חופשי שלילי בשנה הקרובה.

אם אתם שותפים להערכה של אנליסטים לא מעטים מתחום הגז, הצופים המשך הידרדרות ארוך טווח במחיר הגז הטבעי, המסקנה היא שהחברה לא תציג שיפור בתוצאות בעתיד הקרוב. המשמעות היא שהמניה תהיה זולה רק לאחר שמחירה יחתך לפחות בחצי. מצד שני, אם אתם סבורים, כמוני, שמחירי הגז ישובו לרמות סבירות הרבה יותר כבר בעתיד הנראה לעין, מה שיוביל לשיפור ניכר בתוצאות החברה כבר בעתיד הקרוב, המניה אולי מעניינת כבר במחיר הנוכחי. גם אם זה יקרה, חשוב לזכור שהדרך לפריחה לא תהיה רצופה, היות ושוק הקידוחים מלא במתחרות איכותיות, שבוודאי יתחרו כנגד החברה על פרויקטים עתידיים.

לקנות או לא: חכו לפחות כמה חודשים

גם לאחר שבחנתם את החברה והמניה מכל הכיוונים, לפני שאתם רצים לקנות אותה, זכרו כי בדרך כלל עוברת תקופה של כחצי שנה עד שנה עד אשר מסתיים לחץ המכירות של אלו שקיבלו את מניות הספין-אוף כמתנה ועד אשר הן צצות על המכ”מים של המשקיעים המוסדיים והמשקיע הממוצע. הוסיפו לכך את אי-וודאות באשר להתנהגות מחירי הגז בעתיד הקרוב, והמסקנה שלי היא שכדאי להמתין לפחות רבעון או שניים על מנת לבחון את ההתפתחויות, ולהיות מדויקים יותר בהערכת שווי החברה.

נ.ב. ואם אנחנו כבר בענייני ספין-אוף, בראשון בספטמבר חברת הבדיקות הרפואיות (CFN) CareFusion תופרד גם היא באמצעות ספין-אוף מחברת  Cardinal Health (CAH).

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X