התיק של ינון

מתי למכור מניה

לאחרונה, בעקבות מהלך העליות יוצא הדופן של השוק בתשעת החודשים האחרונים, אני מקבל פניות רבות ממשקיעים באשר לעיתוי ולשיקולים הנכונים למכירת מניה. עיתוי מכירת מניה אינו עניין של מה בכך. מצד אחד, אם תמכרו מוקדם מידי, אתם עשויים לפספס חלק מהתשואה שתעשה המניה לאחר המכירה. מצד שני, מכירה מאוחרת מידי עשויה להוביל להפסד כספי. למרות שזאת נראית בעיה מורכבת, התשובה פשוטה למדי.

מתי לא נבון למכור מניה

הסיבה הנפוצה ביותר בגינה מוכרים משקיעים מניה, היא משום שמחירה ירד. האם זה נכון? ממש לא. אם רכשתם את המניה במחיר זול ביחס לשווי החברה, ירידה במחיר עשויה דווקא להפוך את המניה לאטרקטיבית יותר, ולכן צריכה להוביל אתכם לשקול רכישת יחידות נוספות ממנה. למרות זאת, משקיעים רבים נבהלים מירידות כאלו, וחותכים הפסדים באמצעות שימוש בפקודת סטופ-לוס אוטומטית או ידנית. ירידה במחיר מניה, אמנם עשוי במקרים מסוימים להיות סימן מעיד לכך שמשהו אינו כשורה בחברה, אך היא אינה פעמון אזהרה למכירה מיידית של המניה. מכיוון שאיש מאיתנו אינו יכול לתזמן את נקודת התחתית במחירה של מניה, על מנת להרוויח מהשקעה במניות, עליכם להיות מסוגלים להמשיך ולהחזיקן גם אם מחירן ירד, ואפילו בשיעור גדול מתחת למחיר בו קניתם אותם, בהנחה שלא חל שינוי מהותי בפעילות החברה או בנתונים הפיננסים שלה.

משקיעים רבים אחרים שוגים ומוכרים מניה משום שמחירה עלה. באופן דומה לחרדה מהירידה במחיר, כך ממהרים משקיעים אלו למכור מניות שעלו בשיעור נמוך בלבד של 10-20%, משום שהם חוששים מ”תיקון” של המניה כלפי מטה. אם המניה עדיין לא הגיעה למחיר האמיתי שלה, מדוע למכור אותה? בנוסף, חשוב שתכירו בעובדה שדווקא המניות שמחירן יזנק בשיעורים גבוהים מאוד של עשרות ואפילו מאות אחוזים במהלך השנים, יהיו אלו שיובילו את תיק המניות שלכם לתשואות משמעותיות. מכירה בטרם עת, על מנת לממש את הרווחים הקטנים שנוצרו, אינה צפויה להוביל את התיק שלכם להישגים מרשימים. התנודתיות במחיר מניה, הן למעלה או למטה, אינן הסיבה הנכונה למכור אותה.

מהי אם כן הסיבה הנבונה למכור מניה?

הנה התשובה. לפני קניית מניה, אתם מנסים להעריך את מחירה האמיתי (שווי החברה מחולק במספר המניות הנסחרות שלה). בין אם הערכתם את שווי החברה באמצעות היוון תזרים מזומנים, כמו שאני עושה, על ידי שיטת המכפילים או בעזרת שיטת השווי הנכסי של החברה, קיבלתם שווי אמיתי שכזה, ותרגמתם אותו למחיר נכון בו צריכה להיסחר המניה (אם לא עשיתם הערכה כזו לגבי המחיר הנכון של המניה, אינכם יכולים לדעת אם היא זולה, ולכן אין סיבה שתקנו אותה). כעת, כל שעליכם לעשות, הוא להמתין בסבלנות עד אשר השוק יעשה את שלו ויוביל את המניה אל מחירה הנכון. כאשר היא תגיע אל קרבת המחיר האמיתי או קצת מעליו, זה יהיה עיתות המכירה שלכם.

כמובן שהמחיר הנכון של מניה (או יותר נכון שווי החברה), אינו קבוע. הוא אינו משתנה בדרך כלל מידי יום ביומו, אבל עשוי להשתנות, למעלה או למטה, אחת לתקופה. לכן, עליכם להעריך אותו מחדש, אחת לרבעון למשל, כאשר מפרסמת החברה את דוחותיה המעודכנים.

איני טוען שהערכת שווי החברה היא דבר טריוויאלי לביצוע. יחד עם זאת, אם תעשו זאת אפילו בצורה סבירה תוך הקפדה על רכישת מניות עם מרווח ביטחון מספיק ומכירה בסביבת המחיר הנכון, תצמצמו את הסיכוי להפסדים ותשיגו את מירב התשואה ממניותיכם בטווח הארוך.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X