התיק של ינון

המדריך להשקעה במניות – מהי ההשקעה המתאימה לי? (3)

המדריך להשקעה במניות – מהי ההשקעה המתאימה לי? (3)

לכל אחד מכם כישורים אינטלקטואלים רבים והוא מסוגל לבחור את מניותיו בעצמו. יחד עם זאת, בחירה אקטיבית של המניות הנכונות שיובילו אתכם להצלחה, מחייבת עריכת ניתוח ערך מעמיק על כל אחת מהן. ניתוח שכזה עשוי לארוך זמן לא מבוטל ויהיה כרוך בחישובים מתמטיים מסויימים, זמן ומאמץ שמשקיעים רבים אינם מעוניינים להקדיש. למרות זאת, קיימות גם אפשרויות השקעה פסיביות להרוויח מהשקעה במניות ללא עריכת חישובים  ותוך הקדשת זמן מועט בלבד לניתוח חברות. בכל מקרה, ההצלחה שלכם טמונה בהתאמה של אסטרטגיית בחירת המניות לאופייכם כמשקיעים.

בנג’מין גראהם, אבי השקעות הערך, הציג בספרו המעולה “המשקיע הנבון” (The Intelligent Investor), את שתי דרכי ההשקעה הנבונות העומדות בפנינו:

1. ניהול דינמי של תיק השקעות מצומצם יותר, המתבסס על בחירת רכיבי השקעה לאחר עריכת מחקר וסינון מעמיקים ויסודיים.

2. בניית תיק השקעות קבוע ונרחב יותר, המנוהל בצורה אוטומטית ואינו דורש מאמץ מיוחד לצורך ניהולו.

הגישה הראשונה, היא גישה “אקטיבית” (active or enterprising), היות והיא מצריכה הקדשת זמן ואנרגיה מהמשקיע, ואילו את האסטרטגיה השניה היא “פסיבית” (passive or defensive), משום שהיא אינה דורשת מאמץ כמעט כלל ובנוסף, מחייבת התעלמות מהתנהגות השוק. בכל אחת מהגישות קושי אחר – בעוד האסטרטגיה האקטיבית היא תובענית מבחינה אינטלקטואלית ודורשת זמן, האסטרטגיה הפסיבית היא קשה הרבה יותר מבחינה אמוציונלית ונפשית.

המשקיע הפסיבי ותיק המניות האוטומטי

אם אין לכם את הזמן או הרצון להתעסק עם מספרים ונתונים פיננסים, ככל הנראה שהנכם משקיעים פסיביים והגישה הפסיבית תהיה הנבונה ביותר עבורכם.

במקרה כזה, מוטב כי תתרחקו מעריכת ניתוחים פיננסים או הערכות שווי של חברות. עליכם להתרכז בבניית תיק השקעות מגוון, אותו תחזיקו לאורך השנים ללא כל קשר למצבו של השוק. אפשרות אחת לתיק פסיבי המורכב מרכיבים מניתיים, היא בניית תיק תעודות סל. תיק תעודות סל הינו תיק השקעות המורכב ממספר תעודות סל המוחזקות באחוז החזקה דומה. במדריך להשקעה בתעודות סל מוצגת אפשרות אחת לבנית תיק שכזה – בחירת ארבע-חמש תעודות סל העוקבות אחר מדדים כללים וסקטוריאלים, וקניה של יחידות נוספות מאותן התעודות באופן מחזורי (בסכום קבוע או הולך וגדל).

שיטה פסיבית נוספת שעשויה להיות נבונה עבור המשקיע הפסיבי, היא שיטת המניות המנצחות. על פי השיטה, יש לבנות תיק מניות המורכב מכ- 20-30 מניות מנצחות, הנבחרות באקראי מתוך רשימה, ולהחזיק כל אחת מהן עד אשר תפסיק להיות מנצחת. במקרה כזה, היא תמכר מהתיק ותוחלף על ידי מניה מנצחת חדשה. שיטה זו הינה פסיבית היות ובחירת המניות לתיק אינה מצריכה ניתוח מעמיק, אלא מתבצעת על ידי בחירה אקראית של מניות העומדות במספר קריטריונים פשוטים בלבד.

גם אם אמרו לכם או שחשבתם אחרת, בחירת מניות באופן עצמאי שלא באופן אוטומטי-קבוע על פי קריטריוני ערך מוגדרים, כמו שיטת המניות המנצחות למשל, מחייבת ניתוח הערכת שווי מעמיק. השענות על המלצות אנליסטים, טיפים, שמועות ושאר שיקולים שאינם כוללים הערכת שווי מלאה שכזו, אינם צפויים להוביל אתכם לתשואה חיובית בטווח הארוך.

אי לכך, אם החלטתם להיות משקיעים פסיביים, אינכם צריכים להקדיש מאמץ רב מידי ללימוד שלושת השיעורים הבאים (למרות שהם עשויים להיות מעניינים עבורכם), הדנים בדוחות הפיננסים ובניתוח ערכן של חברות. לחילופין, התמקדו בשיעור 9, המסביר כיצד לבנות תיק מנייתי המתאים למשקיעים כמוכם. התשואות ההיסטוריות של השוק והתשואות הגבוהות שמציגה שיטת המניות המנצחות, מוכיחות כי גם משקיעים פסיביים יכולים להשיג תשואות גבוהות למדי לאורך השנים.

המשקיע האקטיבי ותיק המניות הדינמי

אם יש לכם את הזמן, את הרצון והיכולת האינטלקטואלית, ואתם מוכנים להשקיע את המאמץ הנדרש בעריכת ניתוח מעמיק יותר של חברות ורכיבי השקעה, וניהול דינמי של תיק ההשקעות שלכם, אזי הגישה האקטיבית עשויה להיות הדבר הנבון והמאתגר עבורכם.

בניגוד למשקיע הפסיבי, שיוכל להסתפק בלימוד יסודות שוק ההון, עליכם, כמשקיעים אקטיביים, להקדיש זמן ממושך ללימוד מעמיק הרבה יותר של אופן הערכת האטרקטיביות של הרכיבים הבודדים אותם אתם בוחרים לתיק ההשקעות שלכם. עליכם ללמוד כיצד לקרוא ולהבין את הדוחות הפיננסים של החברות השונות וכיצד להעריך מנתונים אלו את אטרקטיביותה של החברה. תדרשו גם לקרוא סקירות וכתבות נוספות על החברה אותה הנכם בוחנים על מנת להבין טוב יותר את סוג פעילותה, איכות ההנהלה שלה, יכולת התחרותיות שלה ועוד.

תצטרכו ללמוד שיטות הערכת שווי כגון היוון תזרים המזומנים, בה נעסוק בהרחבה בשיעור השישי, ושיטות הערכה אחרות, על מנת שתוכלו להעריך את שוויה האמיתי של החברה. תדרשו גם להיות זהירים הרבה יותר ולוודא כי המניות שאתם רוכשים לתיק המניות המצומצם יותר שלכם, ירכשו במחיר נמוך הרבה יותר מהמחיר האמיתי של המניה, כך שמרווח הביטחון הזה יגן על רכישותיכם במקרה ששגיתם בהערכות שלכם.

רשימת המניות המנצחות יכולה לשמש גם אתכם כמשקיעים אקטיביים. אולם, בניגוד למשקיעים הפסיביים שיכולים לבחור מניות מנצחות מהרשימה באקראי, משום שהן נרכשות לתיק המכיל 20-30 מניות, בשבילכם מניות אלו הן רעיון ראשוני בלבד, אותו עליכם לנתח ולבדוק לעומק.

באיזו שיטה לבחור?

הן הדרך הפסיבית והן האסטרטגיה האקטיבית הן נבונות בצורה שווה ותוכלו להיות משקיעים מצליחים בכל דרך בה תבחרו. תוכלו גם לבחור בשילוב של שיטה פסיבית ואקטיבית ולבנות תיק שחלקו מנוהל על פי העקרונות הפסיביים וחלקו האחר ינוהל באופן דינמי על פי הדרך האקטיבית.

אם בחרתם בדרך הפסיבית, השתדלו להשקיע באופן אוטומטי ופשוט. השתמשו באסטרטגיית בחירת מניות או תעודות סל המבוססת על סט קריטריונים מוגדר וקבוע, כמו שיטת המניות המנצחות למשל, והצמדו אל הקריטריונים הללו לאורך תקופה ארוכה, וללא תלות במצבו של השוק. אם בחרתם להיות משקיעים אקטיביים, למדו היטב כיצד לבנות ולנהל תיק מניות מצומצם יותר, ובחרו את המניות לתיק שלכם רק לאחר שתערכו ניתוח מעמיק יותר של כל אחת מהן.

זכרו כי ההצלחה שלכם נעוצה בעיקר בבחירה נכונה של הדרך המתאימה לכם, פסיבית או אקטיבית (ואולי משולבת), והתמדה בה לאורך שנים רבות, תוך שימוש בהגיון ונטרול האמוציות שלכם. אי לכך, התמידו בדרך שלכם, החזיקו את המניות שלכם לזמן ארוך ואל תתרגשו מהתנודות בשוק. בחירה כזו תוביל אתכם להצלחה.

לחצו כאן ולמדו מהם הדוחות הפיננסים וכיצד הם יעזרו לכם לקנות מניות בזול.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • יובל  12/01/2011

    שלום ינון,

    קראתי את כל הפוסטים במדריך להשקעה במניות ועלתה לי השאלה – מהי ההגדרה של “מניות מנצחות”?

  • יובל  15/01/2011

    היי ינון,
    בעקרון, הבנתי את אסטרטגית המניות המנצחות.
    מה שעניין אותי הוא מהם הקריטריונים למציאת המניות הללו, כדי שאוכל לנסות למצוא מניות מסוג זה לבד בעתיד (עד שתעלה הרשימה באתר).
    אני בטוח שתסכים איתי שבכל מקרה, עדיף להבין ולנתח אישית את הבחירה של מניות להשקעה, מאשר רק לעקוב אחר רשימה כזו או אחרת.

  • ינון אריאלי  17/01/2011

    היי יובל,
    אני אפרסם את הקריטריונים שוב כשיעלה האתר החדש (באמת בקרוב).
    באופן כללי, ניתוח מעמיק של מניות יכול להוביל אותך לתוצאות מרשימות למדי, אבל זה לא מתאים לכל אחד – יש משקיעים שדווקא עדיף שלא יעשו את זה ויפעלו בצורה אוטומטית. הסוד להצלחה בהשקעה במניות טמון בעיקר בסיווג של עצמך לקטגוריה המתאימה לך: משקיע אקטיבי (המעוניין לערוך ניתוח מעמיק ולנהל תיק מניות מצומצם יותר) או משקיע פסיבי (המתרכז בתעודות סל או בשיטות השקעה אוטומטיות דוגמת שיטת המניות המנצחות). למשל: קרא עוד כאן

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X