התיק של ינון

המדריך להשקעה במניות – מה קובע את מחיר המניה (2)

המדריך להשקעה במניות – מה קובע את מחיר המניה (2)

אם ההצלחה בהשקעה במניות אינה תלויה באופן המסחר שלכם, מה כן משנה? האם צורת התנהגות גרף מחיר המניה בטווח הקצר, השתנות מחזורי המסחר או פרמטרים טכניים אחרים הם החשובים, או שאולי ישנם גורמים אחרים הקובעים את מחירה האמיתי של מניה? על מנת להשיב על שאלה זו, עליכם להבין תחילה שני עקרונות בסיסיים השלובים זה בזה.

העקרון הראשון טמון במשפט שאמר וורן באפט, גדול משקיעי הערך של כל הזמנים, לפני שנים רבות: “בטווח הקצר, מניות מתנהגות כמו מכונת מזל, אך בטווח הארוך, הן מתנהגות כמו מכונת שקילה” (בתרגום חופשי). המשמעות של דברים אלו, היא שבטווח הקצר (פרק זמן הקצר מכשנה עד מספר שנים) מחירה של מניה מונע בצורה אקראית על ידי ההיצע והביקוש אליה. פרסום ידיעה חיובית בקשר לפעילות החברה עשויה להזניק את מחיר המניה מעלה באחוזים רבים, וביטול חוזה עם לקוח עיקרי עשוי להוריד את מחירה מטה בחדות תוך פרק זמן קצר. היות והתנודות הללו אינן ניתנות לחיזוי, אין אפשרות לנצלן על מנת להרוויח מהשקעה במניות לאורך זמן.

העקרון הנוסף טמון בחלק השני של המשפט, ונובע מהעובדה שרכישת מניה שקולה לקניית חלק מחברה. אי לכך, למרות האקראיות של מחיר המניה בטווח הקצר, המחיר האמיתי שלה בטווח הארוך נגזר מהשווי האמיתי (Fair Value, Intrinsic Value) של החברה*, הנקבע על ידי הפרמטרים הפונדמנטלים של העסק עצמו – קצב הצמיחה, כמות המזומנים שהוא מזרים לקופתו, היתרון התחרותי שלו, איכות הנהלתו ועוד. במילים אחרות, שוויה האמיתי של החברה בכל זמן נתון הוא קבוע, ורק מחיר המניה נע מעלה ומטה מסביב לערך זה, בעקבות פעולות המסחר קצרות הטווח של משקיעים רבים, שאינם מכירים בעובדה כי בטווח הארוך המחיר ישתווה לערך, והמניה תסחר במחיר אשר ישקף לחברה את הערך האמיתי שלה.

לאורך מרבית הזמן, שוק ההון הוא יעיל למדי ומתמחר את רוב החברות בהתאם לערכן האמיתי. אולם, מכיוון שפעילותן של חברות היא דינמית למדי ומשום שמשקיעים רבים מתעלמים מהערך של החברה ומתרכזים אך ורק בגרף מחיר המניה, מתרחשים מקרים רבים בהם מניה נסחרת בטווח הקצר במחיר נמוך ביחס לערכה. ההצלחה בהשקעה במניות, טמונה באיתור החברות הללו אשר נסחרות מתחת לשווין האמיתי, רכישת מניותיהן בהנחה והמתנה בסבלנות עד אשר השוק יכיר בטעותו ויעלה את מחיר המניה. לאחר שמחיר המניה ישתווה לערכה (או יעלה לנקודה קצת גבוהה יותר מכך), היא תמכר ותוחלף במניה חדשה הנסחרת גם היא בהנחה. כך נוהגים המשקיעים המצליחים ביותר בעולם, ואסטרטגיית השקעת הערך הזו, היא גם השיטה אותה נלמד לאורך המדריך.

* השווי האמיתי של החברה, מתורגם לעיתים לעברית כ”שווי הפנימי” של החברה. למרות שמבחינה טקסטואלית זהו תרגום נכון יותר למושג “Intrinsic Value”, בחרתי להשתמש במונח “שווי אמיתי”, המתאים יותר לדעיו מבחינת המשמעות.

לכל אחד מאיתנו אופי אחר וטווח זמן שונה להשקעה, ולכן מתאים לו הרכב תיק השקעות שונה.

לחצו כאן בשביל לברר מהו התיק האופטימאלי עבורכם. 

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X