התיק של ינון

איך להשקיע בתעודות סל – השקעה במנות קבועות (3)

איך להשקיע בתעודות סל – השקעה במנות קבועות (3)

שוק ההון פועל במחזוריות מסויימת, 3-5 שנים של עליות, לקראת סיומן השוק עולה לנקודה גבוהה מידי, ולאחר מכן 1-3 שנים של ירידות, בהן השוק מתקן מטה, ולאחר מכן חוזר שוב לעליות, וחוזר חלילה. המחזוריות הזו היא כמובן רק ממוצעת. ישנן תקופות קצרות יותר או ארוכות יותר בהן השוק דורך במקום, עולה או יורד. אי לכך, איש מאיתנו אינו יכול לתזמן את מועד הכניסה אל השוק. למרות העליות והירידות הללו, ההיסטוריה מלמדת כי השוק נמצא במגמת עלייה בטוווח הארוך, ועולה בשיעור ממוצע של כ- 10% לשנה.

על מנת להתגבר על אי הוודאות קצרת הטווח הזו ולחקות את מגמת העלייה ארוכת הטווח של השוק, הדרך החכמה היא רכישה תקופתית של יחידות נוספות מתעודות הסל שבחרתם, לאורך תקופה ארוכה של שנים רבות (שיטה המכונה Dollar Cost Averaging, או בעברית “השקעה במנות קבועות”). במילים אחרות, עליכם להתייחס אל תעודות הסל שלכם כמו אל תוכנית חיסכון ארוכת שנים. כל פרק זמן מסוים (נניח בין חודש לשנה), תרכשו יחידות נוספות מאותן תעודות הסל שבחרתם. לעיתים, תקנו בשוק עולה ולעיתים בשוק יורד. אולם, מגמת העליה הכללית של השוק, תבטיח כי בטווח הארוך תמצעו את התנודתיות של השוק, וכספי ההשקעה שלכם יצברו את תשואת המדד החיובית.

השקעה תקופתית בתעודות סל היא קלה מאוד לביצוע, אך כרוכה בקושי פסיכולוגי עליו עליכם להתגבר. על מנת להצליח ולהשיג את התשואה המיוחלת, עליכם להמשיך ולקנות יחידות מתעודות הסל שבחרתם ללא כל קשר למצב השוק. כפי שהבנתם, העליות והירידות של השוק בטווח הקצר (ושנה-שנתיים נחשבים טווח קצר), אינן ניתנות לחיזוי, ולכן רק התמדה באופן השקעה זה לטווח ארוך של שנים רבות (לפחות 10 שנים)יניב לכם את תשואת המדדים המיוחלת.

הקושי הפסיכולוגי טמון בקניית יחידות חדשות ואי מכירת היחידות שאנו כבר מחזיקים, בתקופות בהן השוק נמצא במגמת ירידה. על מנת הלמחיש את הנקודה, הסתכלו למשל על התנהגות המדד האמריקני המרכזי, מדד ה- S&P500 המורכב ממניותיהן של 500 החברות הגדולות ביותר בארה”ב, לאורך שנת 2001.

לאורך מרבית שנת 2001, המדד היה במגמת ירידה, והחל לעלות רק לקראת סוף השנה. המשמעות, היא שסכום כספי החיסכון של משקיעים שבחרו להשקיע בתעודת סל העוקבת אחר מדד זה, הצטמקו באותה השנה. אלו מהם שבחרו למכור את החזקותיהם, הפסידו כמובן כסף. אותם מעטים שהתמידו בהחזקת תעודות הסל שלהם, והמשיכו לרכוש יחידות נוספות מידי תקופה, דווקא יצאו בתשואה חיובית מרשימה.

באותה שנה, האווירה בשוק היתה אווירת משבר, תקופה בה קשה היה למצוא מישהו שימליץ לכם להשקיע בתעודות סל. רכישת יחידות חדשות והמשך החזקה של תעודות הסל שכבר רכשתם, לא תהיה אם כן משימה פשוטה.

על מנת להחזיק מעמד ולהמשיך להשקיע כרגיל גם בתקופת ירידות, זכרו כי שנה היא תקופה קצרה מידי בשוק ההון, והתמונה המלאה טמונה בטווח הארוך. כך היא נראית ב- 56 השנים האחרונות.

מעבר לעובדה ההיסטורית כי השוק נמצא במגמת עלייה בטווח הארוך, היא גם מלמדת כי התקופות הפוריות ביותר של השוק, הם פרקי הזמן הקצרים שבאים מייד לאחר תקופות דשדוש או ירידות. לאחר תקופות שליליות, השוק נוטה לזנק בחדות מעלה אפילו תוך מספר שבועות ולפצות על הירידות. אם לא החזקתם מעמד לאורך הירידות ומכרתם את תעודות הסל שלכם, יש סיכויים קלושים שתצליחו לאתר את שינוי המגמה הזה בזמן, ואתם צפויים להתחיל להשקיע שוב בשוק שכבר עלה כברת דרך נכבדה.

שימו לב לעובדות הבאות: מאז סוף שנות ה- 30 של המאה הקודמת ועד היום עברנו כ- 11 תקופות בהן השוק היה בירידה. הירידה הממוצעת של השוק בכל אחת מהתקופות הללו היתה כ- 20%. אבל, חודש אחד בלבד לאחר שהשוק הגיע לתחתית, העלייה הממוצעת היתה כ- 10.5%. לאחר שלושה חודשים ההתאוששות הממוצעת של השוק היתה כ- 14.5%, לאחר חצי שנה העלייה המחודשת הממוצעת היתה כבר כ- 23%. לבסוף, משקיעים שהמשיכו להחזיק את הרכיבים המניתיים שלהם לאורך כשנה לאחר סיום הירידות, תוגמלו בעלייה ממוצעת של כ- 35%!

הדרך היחידה אם כן להצליח בהשקעה בתעודות סל, היא להיות מושקע בהן כל הזמן, ולהוסיף ולרכוש יחידות גם בתקופות עליות וגם במהלך ירידות. אם תתמידו בכך לאורך תקופה ארוכה, אתם צפויים להשיג תשואה מרשימה.

אבל באילו תעודות סל לבחור? לחצו כאן וקראו את התשובה…

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • מיכאל  11/12/2012

    איפה כדאי להשקיע בבנק או בית השקעות ואיזה אתה ממליץ?

  • אריק  19/10/2013

    הי, רציתי לשאול איזה סכום התחלתי צריך להיות לי בשביל להתחיל להשקיע בתעודת סל? אני בטוח שיש איזשהי עלות מינימלית לתעודת הסל הראשונה…

    תודה, אריק.

  • אורי  03/05/2021

    שלום

    1. השקעה בתעודות סל עדיף לבצע דרך בית השקעות או דרך הבנק?
    2. איך אתה רואה השקעה בתעודות סל לעומת השקעה באמצעות קופות גמל להשקעה? השאלה שלי היא ביחס לסיכון מול סיכוי.

    תודה רבה,
    אורי

    • ינון אריאלי  03/05/2021

      היי,
      1. לא משנה. הסיכון (שהוא זניח אגב) הוא של מנפיק התעודה בלי קשר לברוקר דרכו קנית אותה.
      2. אם אתה שואל לגבי התשואה, אז היסטורית מנהלי השקעות מפסידים למדדים, כך שיש יתרון לתעודות סל המחקות את המדדים המובילים.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X