התיק של ינון

המדריך להשקעה במניות – איך לבנות תיק מניות מצליח (9)

המדריך להשקעה במניות – איך לבנות תיק מניות מצליח (9)

השקעה במניות היא השקעה ארוכת טווח. לכן, חשוב לבנות את תיק המניות שלכם בצורה חכמה, תוך התחשבות בהתנהגות הלא רציונאלית של השוק בטווח הקצר, וברמת הביטחון שלכם בנכונות הערכת שוויין הנוכחי של החברות שתבחרו לתיק. בשיעור הנוכחי נבין מדוע הכרחי לבנות את תיק המניות שלנו בהדרגה, וכמה מניות ירכיבו תיק מאוזן ורווחי.

כיצד לבנות תיק מניות

כמו שאתם כבר יודעים, התנהגות שוק המניות בטווח הקצר היא כמעט אקראית ואינה ניתנת לחיזוי. נוסף על התנודתיות קצרת הטווח הזו, ישנן גם תקופות ממושכות יותר של חודשים רבים, בהן השוק נמצא במגמת ירידה. בתקופת ירידות שכזו, עשויות חלק נכבד מהמניות בשוק לאבד ממחירן, משום שמשקיעים רבים, המושפעים (פסיכולוגית) מהירידות הללו, נגררים למכירת חלק נכבד ממניותיהם.

מכיוןן שאין ביכולתנו לחזות מתי תתחיל תקופה דובית שכזו ומתי היא תתחלף בתקופה שורית (תקופה של עליות), ומשום שהתקופות הדוביות מתרחשות לעיתים קרובות מספיק, עלינו לבנות את תיק המניות שלנו בצורה הדרגתית, על פני תקופה ארוכה מספיק. כך, נמצע את התנודתיות של השוק לאורך תקופת הבניה, ונמנע מהשקעת כל כספנו ערב תחילת “מפולת” בשוק.

מכיוון שתקופה דובית ממוצעת אורכת כעשרה חודשים, נבון יהיה לפרוש את בניית התיק על פני תקופה של כשנה. הכוונה היא לרכישה של מספר מניות מידי כמה חודשים, עד אשר נגיע למספר המניות המתאים לתיק שלנו.

גם את המניות עצמן, נבון יהיה לרכוש בהדרגה. שוב, מכיוון שאין באפשרותנו לחזות את התנודות במחיר המניה בטווח של ימים או שבועות, נבון יהיה לקנות את היחידות מהמניה בה אתם מעוניינים להשקיע, במספר מנות. חלוקה חכמה, תהיה למשל רכישת סכום ההשקעה מכל מניה בארבע מנות, על פני חודש ימים (כלומר, רכישת רבע מהסכום כל שבוע). פרט למקרים יוצאי דופן, בהם מחיר המניה יעלה בצורה דרמטית לאורך תקופה קצרה זו, הרכישות שלכם צפויות להיות במחירי קניה דומים*. לעיתים, תרכשו את המנות השניה עד הרביעית במחיר גבוה יותר מהמחיר בו רכשתם את המנה הראשונה, אך לעיתים תרכשו אותן דווקא במחיר נמוך יותר. השורה התחתונה, היא שכך תבטיחו רכישה של כל סכום ההשקעה במחיר ממוצע מיטבי.

כמה מניות צריך להכיל תיק מניות פסיבי

כמובן שאין באפשרותנו להעריך את מחירה של מניה כלשהי בצורה כה מדוייקת. כל שבאפשרותנו, הוא להעריך הערכה סבירה לגבי המחיר האמיתי שלה, ולרכוש את המניה בהנחה למחיר זה. ככל שהערכתנו את מחיר המניה תהיה טובה יותר, ובנוסף, מרווח הביטחון ברכישת המניה יהיה גדול יותר, נוכל להרשות לעצמנו להחזיק מספר נמוך יותר של מניות.

משקיע פסיבי, בוחר את מניותיו על בסיס שיטה קבועה וללא עריכת כל ניתוח נוסף. לכן, למרות שייתכן והוא ירכוש אותן בהנחה גדולה, הוא יהיה חייב להחזיק מספר גדול יותר של מניות. כמה גדול? באופן כללי, תיק המורכב מ- 20-30 מניות בשווי החזקה דומה, יהיה מתאים למשקיע הפסיבי. תיק שכזה, יאפשר השגת תשואות יפות תוך שמירה על יציבות התיק לאורך השנים. היות ומשקלה של כל מניה בתיק יהיה דומה, גם אם מחירן של מספר מניות ירד מטה (ואפילו בצורה חדה), היות ומרבית המניות בתיק צפויות להניב תשואה חיובית, עדיין תשואת התיק הכללית תהיה חיובית.

מכיוון שאינכם עורכים ניתוח מעמיק על החברות השונות, השתדלו לרכוש חברות ממגוון מגזרים, על מנת להגדיל את הגיוון של התיק, ולהגן עליו במקרה שמגזר מסויים יקלע לקשיים.

בכל מקרה, המנעו מהחזקה של יותר מ- 30 מניות. חשוב להבין כי הגדלה של מספר המניות מעבר לכך, תגדיל את היציבות של התיק רק במעט, אך עשוייה לפגוע בתשואה שלו באופן משמעותי (קראו כאן פירוט נוסף על גיוון התיק).

כמה מניות צריך להכיל תיק מניות אקטיבי

מספר המניות בתיק של המשקיע האקטיבי, צריך להיות נמוך יותר. עבור מרבית המשקיעים האקטיביים, כ-12 עד 20 מניות יהיו מספר מתאים. ככל שנסיונכם עשיר יותר והניתוח שאתם עורכים לחברה יהיה יסודי יותר, תוכלו להגדיל את הסבירות להערכת שווי מהימנה יותר, ולכן להחזיק מספר נמוך יותר של מניות. אם אתם מרגישים בטחון נמוך יותר בהערכותיכם, הטווח הגבוה יותר של כ- 20 מניות בחלוקה כספית שווה, יהיה המתאים יותר עבורכם.

באופן כללי, נבון יהיה להרכיב את מרבית התיק (נניח 80% ממנו) מכחמש עד שמונה המניות האטרקטיביות ביותר שאתם מכירים כעת. מניות אלו ישתייכו לחברות איכותיות, שאתם משוכנעים ברמת וודאות גבוהה בצדקת הערכת השווי שערכתם להן. שיעור ההחזקה מכל מניה, יקבע בהתאם לרמת הביטחון שלכם בצדקתכם לגבי המחיר האמיתי שלה, ובגודל מרווח הביטחון ברכישתה. אל תחששו להחזיק שווי גדול יותר מהמניות האטרקטיביות ביותר שמצאתם.

שאר התיק (כ- 20%), יורכב מכחמש עד עשר החזקות נוספות במניות של חברות מאתגרות יותר, כגון חברות שעברו אירוע מיוחד כמו מיזוג או ספין-אוף למשל, שעשויות להיות תנודתיות יותר בטווח הקצר, אך צפויות להניב תשואות משמעותיות הרבה יותר. שווי ההחזקה במניות אלו יהיה נמוך יותר, משום הוודאות הנמוכה יותר בדיוק הערכת המחיר האמיתי שלהן (למשל, משום אי שלמות המידע הפיננסי ההיסטורי שלהן)**.

גם עבור משקיעים אקטיביים, גיוון התיק יהיה חשוב. לכן, השתדלו שלא לבחור את כל מניותיכם ממגזר אחד בלבד. יחד עם זאת, אם אתם מאתרים כי מגזר מסויים נסחר בזול, אין מניעה כי תרכשו מספר מניות גדול יותר ממגזר זה, מכיוון שאתם עורכים ניתוח מעמיק לכל אחת מהן. במקרה כזה, השתדלו לוודא כי אינכם מפספסים משהו בסיסי בהערכות השווי שלכם, שיכול להוביל לירידה משמעותית בצמיחה של החברות מאותו המגזר.

המנעו מהחזקה של מספר גבוה מידי של מניות בתיק. אם אתם מחזיקים יותר מ- 20 מניות, אינכם בכיוון הנכון. זה עשוי להקטין במעט את הסיכון של התיק, אך עשוי לצמצם בצורה משמעותית את הסיכוי להשגת תשואה גבוהה. לחילופין, שפרו את כישוריכם והקפידו להתרכז ברעיונות ההשקעה הטובים ביותר שלכם, החברות שהצלחתם להעריך את תזרימי המזומנים העתידיים שלהן בצורה הטובה ביותר, ואשר מניותיהן נסחרות בהנחה הגדולה ביותר מתחת למחירן האמיתי. אלו יהיו המניות שיהפכו את התיק שלכם לתיק מנצח.

נשאלת השאלה, כיצד נמצא מניות זולות להשקעה? לחצו כאן וראו איך למצוא מניות אטרקטיביות כאלו.

* אם המניה עלתה בשיעור ניכר מידי לאורך התקופה, וודאו כי הרכישות הנוספות מתבצעות עדיין תחת מרווח ביטחון מספיק.
** זכרו, כי עליכם לערוך ניתוח מעמיק גם לחברות מאתגרות אלו. אין הכוונה כאן להשקעה סתמית ומסוכנת ללא עריכת ניתוח שווי, בחברות “מפוקפקות”, שהינן בגדר הימור.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • מנחם  07/12/2010

    תודה רבה החכמתי

  • אלי  28/05/2020

    שלום יינון,
    רציתי לשאול לגבי בנייה הדרגתית של תיק מניות. ואולי להציע לשכלל מעט את ההצעה שאתה מציע.
    נניח שבביש מזל שנה אחת לפני משבר גדול התחלנו לבנות תיק מניות, ומיד בסיום השנה פרץ משבר כלכלי.
    אעפ שלא בוצעה קניה של כל התיק ערב המשבר, התיק שלנו עדיין עשוי להתכווץ באופן משמעותי.
    ייתכן שגם ערב המשבר השוק לא עלה באופן משמעותי.

    לכן, למעשה במקרה זה,
    – על מנת לצאת נשכרים יוצא שעדיף להמשיך לקנות באופן הדרגתי. במיוחד מאחר ומשבר עשוי לארוך כשנה.
    – חובה תמיד להשאיר נזילות משמעותית כדי להתמודד עם המקרים האלו.
    – במיוחד להיות מוכנים להתמודד עם הקושי הפסיכולוגי שתיק שלם עשוי להתכווץ משמעותית למרות גיוון וכו’.

    • ינון אריאלי  28/05/2020

      היי אלי,
      דרך יעילה ל”היכנס לשוק” היא באמצעות חלוקת סכום ההשקעה למספר מנות, ורכישת מנה אחת לתקופה (נניח אחת לכמה חודשים).
      בהמשך הדרך, אין אפשרות תמיד להשאיר יתרת מזומנים, כי אז לא תמצה את הפוטנציאל המקסימלי של התיק. עם זאת, כשהשוק יהיה יקר תתקשה למצוא מספיק מניות אטרקטיביות ואז ייתכן ותצטבר לך יתרת מזומנים נכבדה יותר, וכאשר השוק יתומחר נמוך יותר אז מרבית הכסף יושקע.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X