התיק של ינון

המדריך להשקעה במניות – הקדמה (0)

המדריך להשקעה במניות – הקדמה (0)

מניות הן אפשרות ההשקעה הרווחית ביותר מבין אלו הקיימות בשוק ההון, ועשויה להביס כל השקעה אחרת בטווח הארוך. יחד עם זאת, השקעה במניות טומנת בחובה גם סיכונים גבוהים יותר מאשר השקעה ברכיבי השקעה אחרים, אם אינכם מבינים היטב כיצד לבחור את מניותיכם וכיצד לנהל את תיק המניות שלכם.

למרות זאת, הצלחה בהשקעה במניות אינה כה מורכבת והיא אינה מצריכה תואר מתקדם במנהל עסקים או כישורים מתמטיים מיוחדים. התכונות היחידות הנדרשות להצלחה בהשקעה במניות הם כישורי חשבון בסיסיים, ראיה ביקורתית, סבלנות ומשמעת. שילוב התכונות הללו יחד עם הבנה של אופן הפעולה של חברות ויכולת הערכת שוויין האמיתי, בתוספת של תרגול, תהפוך אתכם למשקיעים מצליחים במניות. את הדברים הללו נלמד ביחד לאורך המדריך הזה.

מהן מניות

מניות אינן סתם פיסות נייר הנסחרות בבורסה. מניה היא למעשה בעלות חלקית בזכויות השליטה בחברה. כלומר, ברכישת מניות של חברה מסויימת, אתם מצטרפים לבעלי החברה בהחזקתה, ולכן תהיו שותפים לנכסיה, לחובותיה וכמובן גם תהיו זכאים לחלקכם מרווחיה.

מובן כי לא הייתם מצטרפים כשותפים לעסק כושל, או עסק שאינכם מאמינים בהצלחתו. באותו אופן, אין זה נבון לרכוש ממניותיה של חברה שאינכם משוכנעים בהצלחתה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה ששווי ההחזקה שלכם בחברה יעלה או ירד בטווח הארוך, בהתאם להצלחה או לכשלון של העסק. ככל שהחברה תתפקד בצורה טובה יותר ותזרים מזומנים רבים יותר לקופתה כתוצאה מהפעילות העסקית שלה, שווי ההחזקה שלכם יגדל יותר.

רכישת החלק שלכם בחברה אינו ניתן בחינם. תצטרכו כמובן לשלם מחיר כלשהו בעבור כל מניה שתרכשו. כפי שאתם בוודאי מעדיפים לרכוש מוצרים בהנחה, כך גם עליכם להקפיד ולרכוש את מניותיכם במחיר זול בהשוואה למחיר ההוגן שלהן. המחיר הזה יהיה השווי האמיתי של החברה מחולק במספר המניות הנסחרות שלה. אי לכך, הכרחי כי תבינו כיצד להעריך בצורה מהימנה את שוויה האמיתי של חברה באמצעות התוצאות והנתונים הפיננסים שלה. באמצעות רכישת מניותיכם בהנחה, תוכלו להשיג תשואה גבוהה יותר על ההשקעה שלכם ולהמנע מהפסדים במקרה ששגיתם בהערכת שוויה.

למי מתאימה השקעה במניות

מניות הן רכיב השקעה תנודתי ובלתי ניתן לחיזוי בטווח הקצר. מחירה של מניה עשוי גם להשאר קבוע או להמצא במגמת ירידה לאורך תקופה ארוכה יותר של מספר שנים, לדוגמא לאור מיתון או הרעה במצבו של השוק. אי לכך, השקעה במניות מתאימה אך ורק למשקיעים אשר באפשרותם להשקיע את כספם בשוק ההון ברציפות לאורך תקופה של חמש שנים לפחות (ורצוי אף עשר שנים). אם כוונתכם להשקיע את כספכם לתקופה קצרה מכך (למשל משום שאתם מייעדים את הכסף לרכישת דירה, תשלום שכר לימוד וכיוצא בזה) מוטב כי תמנעו מהשקעה במניות כלל, משום שייתכן ומגבלת הזמן תאלץ אתכם למכור את מניותיכם בהפסד.

גם אם בכוונתכם להשקיע לזמן ארוך, אין זה אומר בהכרח כי השקעה במניות מתאימה לאופייכם. התנודתיות הגבוהה המתרחשת לעיתים קרובות במחירן של מניות, עשוי להוביל לירידה בשיעור לא מבוטל של שווי החזקותיכם מידי פעם בפעם. משקיע הבוחר להשקיע את כספו במניות, חייב להכיר בעובדה שגם אם יבחר את מניותיו בקפידה רבה, הוא יאלץ מידי כמה שנים לחזות בערכו של תיק ההשקעות שלו מתכווץ בשיעור לא מבוטל של עשרות אחוזים, וללא שתהיה לו כל אפשרות להמנע מכך. אם אתם משקיעים סולידיים יותר, כאלו שאינם מסוגלים לסבול ירידות ערך חדות שכאלו, השקעה במניות אינה הדבר הנבון עבורכם.

שיעור ההחזקה ברכיב המנייתי בתיק שלכם, יקבע לכן בעיקר על פי אופייכם. אי לכך, בדקו איזה סוג של משקיע אתם והאם השקעה במניות מתאימה לכם בכלל, על מנת שתחזיקו בשיעור מנייתי המתאים לאופייכם.

כמה ניתן להרוויח מהשקעה במניות

שוק המניות נמצא במגמת עלייה ארוכת טווח, ועולה בשיעור ממוצע שנתי של כ- 10%. כך היה במאה השנים האחרונות, וישנה סבירות שכך גם יתרחש במאה השנים הבאות. לכן, כל משקיע המוכן לסבול ירידות ערך זמניות בשווי החזקותיו, ובעל כישורי ההשקעה המינימליים שהוזכרו קודם לכן, יוכל להשיג תשואות יפות מהשקעתו (כמה גבוהות?). כל שעליכם לעשות הוא לרכוש את ההשכלה הפיננסית הנדרשת לצורך בחירה חכמה וניהול נבון של תיק ההשקעות שלכם. בין הדברים שעליכם ללמוד על מנת להצליח בהשקעתכם במניות, הוא כיצד לבנות תיק השקעות חכם ומאוזן, כיצד להעריך את המחיר האמיתי של מניה ומתי למכור מניה מתיק ההשקעות שלכם.

המדריך הנוכחי יסייע לכם בתהליך הלימוד. יחד עם זאת, אל תצפו לההפך לוורן באפט (גדול המשקיעים של כל הזמנים) הבא בן לילה. תהליך הלימוד עשוי לארוך זמן מה ויהיה עליכם לתרגל את הדברים שלמדתם הלכה למעשה על מנת להשתפר. למרות זאת, אם תרכיבו תיק השקעות מאוזן המתאים לאופייכם, ותנהלו אותו באמצעות אסטרטגיית השקעות נבונה בעלת אופק ארוך טווח, תצליחו להשיג תשואות מרשימות למדי לאורך שנות השקעותיכם.

לחצו כאן והמשיכו לקרוא על ההבדל בין השקעה למסחר במניות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X